Grote stad - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Gijsje en Renger Brink - WaarBenJij.nu Grote stad - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Gijsje en Renger Brink - WaarBenJij.nu

Grote stad

Door: renger

Blijf op de hoogte en volg Gijsje en Renger

10 Juni 2006 | Turkije, Ankara

Dag allemaal
We zijn er weer. Het heeft even geduurd, maar we reizen veel en dan lukt het niet altijd om een ic te vinden.
Na Uchısar zijn we naar Bogazkale getrokken. Het gebied van de Hattusas en Hettıeten. We hebben daar de stad bezocht waar de stichting al 1700 jaar v.Chr begon. Onvoorstelbaar hoe men toen al in staat was te schrijven, beelden te maken en geweldige bouwwerken tot stand te brengen. Alles draaide in die tijd om een veilige plaats van waaruit men aanvallen kon plaatsen en attaqueren.
Het wordt steeds moeilijker om alle beelden bij de juiste plaatsen te houden. Gijsje en ik zitten hier aan de machine te bedenken hoe het ook weer zat. Maar na enig nadenken lukt het om het boven te laten komen.
Na Bogazkale zijn we doorgetrokken naar Ankara. Hier kwamen we op een parkeerterreın van een Aırporthotel terecht. We hebben de volgende dag het Ataturkmausoleum/museum bezocht en later het Anatolısch museum. Vervolgens hebben de we oude stad en de cıtadel bekeken. Ook dat was een korte maar heftıge confrontatıe, want vanmorgen zijn we naar Istanbul gereısd. Ankara ıs al een vreselıjk grote stad met 4,5 mıljoen ınwoners, maar Isatanbul zıt momenteel op 15 mıljoen. Je wordt letterlıjk knettergek ın het verkeer en de Turken doen daar ook erg hun best voor. Lınks en rechts vlıegen ze je voorbij en jij maar proberen om de boel heel te houden. Maar het is weer gelukt. We staan nu dicht bij de luchthaven Ataturk en ook dat hoor je. Maar we klagen niet. Morgen naar de Grıeks Orthodoxe dienst in de stad met een koorzang. Maandag en dinsdag staan vol met excursies en woensdag reızen we Turkije uit naar Bulagarije. Dan vertellen we meer.

Groet

Gijsje en Renger

• 10 Juni 2006 - 23:03

Martine En Ben:

Hallo Gijsje en Renger.
    Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebt. Wel een beetje warm lijkt me maar misschien een andere warmte dan hier in Holland. Wij komen op 30 juni naar Turkije voor een weekje uitrusten aan een zwembad. Hopelijk is het dan net iets minder warm (denk ik) Geniet nog maar want voor je het weet zit je hier weer.
    Rijdt voorzichtig

Gijsje en Renger

We reizen met een groepje caravanners vanuit Wenen(ontmoetingsplaats), via Hongarije, Roemenie en Bulgarije, naar Turkije. Daar zullen we een trektocht maken vanuit het Europese deel, via de westkust, zuidkust, door Cappadocie. Via Ankara en Istanboel keren we ovder globaal dezelfde route door eerdergenoemde landen terug naar zuidoost Hongarije. Daar zullen we de 18e juni afscheid nemen van de groep en wellicht zel nog enkele dagen in Hongarije verblijven voordat we terugreizen naar huis. Een hele reis, maar we hebben er veel zin in. Groet van Gijsje en Renger